Większość, bo 9/10 kont reklamowych, które miałem okazję audytować posiadało błędy obniżające efektywność kampanii. W przeważającej części przypadków około 30-40% budżetu reklamowego wydawane jest na działania nie przynoszące korzyści biznesowych. W skrajnych sytuacjach (audyt konta reklamowego klienta, którego konto wygenerowało około 8300 PLN straty zamieściłem na dole strony) było to aż 54% wszystkich środków zainwestowanych w reklamę. Czy to dużo? Odpowiedź zostawiam Tobie. Przytoczę tu jednak pewien przykład, w którym mój klient prowadził konto reklamowe z kampaniami w sieci reklamowej (reklamy wizualne, ze zdjęciami) i w wyszukiwarce. Wydawał miesięcznie około 3000 PLN na kampanie reklamowe i kupował z tych reklam średnio 6-8 samochodów miesięcznie, z zyskiem na samochodzie oscylującym w granicach 1000 PLN. Po audycie i pełnej optymalizacji konta udało się wycisnąć budżet jak cytrynkę i obecnie co miesiąc udaje mu się obrócić 15 samochodów a to nie jest koniec optymalizacji… Dodam jeszcze, że audyt jest dla Ciebie całkowicie darmowy. Więc nic nie tracisz, możesz tylko zyskać!
Znam na wylot obsługę konta reklamowego Google Ads. Od 3 lat specjalizuje się w tym kanale i wydałem na niego już ponad 100.000 PLN środków swoich i klientów. W przeciągu 20-40 minut jestem w stanie sprawdzić twoje konto i przekazać Ci dokładne informacje, co należy zmienić i poprawić by uzyskać najlepszą efektywność. Swoją wiedzę zdobyłem z kursów i szkoleń, które na obecną chwilę kosztują ponad 15.000 PLN. Tą wiedzę dostajesz całkowicie za darmo. Jeśli robisz reklamy sam, dowiesz się czy popełniasz błędy, a jeśli robi je dla Ciebie Freelancer czy Agencja - sprawdzisz, czy wykonują swoje zadania rzetelnie i z należytą starannością.
Każdy bizes ma jakieś ograniczenia. Mogą one wynikać z błędnych przekonań, nawyków, braków w wykwalifikowaniu pracowników czy ogromnej konkurencyjności w branży. Wiem, że temat obrotu samochodami jest ciężki a konkurencja ogromna. Wiem też, że każdy z nas ma ograniczone zasoby jeśli chodzi o marketing. Nie pozwól na to, by były one wykorzystywane w nie efektywny sposób. Efektywność średnio poprawia się u 80-90% klientów, którzy wprowadzają moje wskazówki na konta reklamowe co pozwala im uzyskać minimum 30-40% poprawy efektywności. Tylko optymalne wykorzystanie twoich zasobów pozwoli na rozwój szybszy niż konkurencja.
Jestem dobry w marketingu, rozumiem dane płynące z kont reklamowych Google. Wiem w jaki sposób podglądnąć ruchy, jakie wykonują na mojej stronie internetowej użytkownicy. Wszystko jest możliwe do zmierzenia, a później do efektywnego wykorzystania w marketingu. Nie wyobrażam sobie jednak pracy z samochodami i ich obrotem. Nie wiem, jak wpłynie na cenę finalną ubity przedni błotnik w Fordzie Mondeo z 2013 roku i jak dobrze wycenić go przy zakupie by zarobić po naprawie przy sprzedaży. Jestem jednak pewien, że ty robisz to idealnie. Dlatego nie zastanawiaj się, czy twoje konto reklamowe jest dobrze zarządzane, czy budżety odpowiednio wydawane. Zyskaj spokój i zleć sprawdzenie konta specjaliście.
Zgodzę się z Tobą, nie otrzymałem jeszcze nigdy nic za darmo. Zawsze mam pecha i nawet w wesołym miasteczku nie udało mi się wyciągnąć jeszcze maskotki z automatu… Będę z Tobą totalnie szczery. Dla mnie darmowe audyty to forma mojej reklamy. Mogę tak jak inni reklamować się w Internecie i oferować swoje usługi marketingowe – co oczywiście będzie dla mnie kosztem finansowym. Załóżmy, że pozyskanie klienta w tej branży wacha się od 100 do 200 PLN w zależności od użytego kanału reklamowego, więc średnio możemy założyć 150 PLN. Mogę również wysłać do Ciebie SMS lub e-mail z propozycją darmowego audytu, wykonać go dla Ciebie całkowicie za darmo, co będzie mnie kosztować jedynie 20-40 minut + 10 min obróbki materiału, wrzuceniu go na stronę do twojego wglądu… Czyli średnio około 40 minut na jeden audyt. Przyznam Ci się, że 7/10 zainteresowanych, dla których wykonuje audyt konta reklamowego zostaje moimi klientami finalnymi na prowadzenie kont reklamowych w Google Ads.
Dlaczego? Trzymaj się mocno, zdradzam Ci właśnie sekret mojego marketingu – pozyskanie 7 klientów średnio kosztuje mnie 6.66h mojej pracy (1 audyt to 40 minut, 10 audytów 400 minut czyli 6.66h). Średni koszt pozyskania klienta na usługi Google Ads to wspomniane wyżej 150 PLN. Czyli na 7 pozyskanych klientach oszczędzam 1050 PLN, co przekłada się na 157 PLN za każdą godzinę audytu. Przytoczę tutaj, że normalna, godzinna konsultacja u mnie kosztuje 149 PLN, a rynkowe ceny audytu konta Google Ads wahają się między 150-3000 PLN. Tak jak mówiłem, jestem z Tobą totalnie szczery – oferuję Ci za darmo audyt z myślą, że nawiążemy dłuższą współpracę, jednak do niczego Cię nie zobowiązuje. Sytuacja WIN-WIN!
Często zdarza się, że początkujący reklamodawcy nie są w pełni zaznajomieni z kompleksowymi funkcjami oraz zawiłościami Google Ads. System reklamowy Google nieustannie wprowadza nowe funkcjonalności, co sprawia, że jest coraz bardziej skomplikowany. Obecnie, aby prowadzić efektywną kampanię w ekosystemie, trzeba być na bieżąco ze wszystkimi nowymi ustawieniami i zmianami. Dodatkowo, każda kampania wymaga stałej pracy i optymalizacji, aby zwiększyć jej skuteczność. Bez odpowiedniego know-how, trudno jest samodzielnie zrobić to dobrze. Dlatego warto skorzystać z audytu, który pozwoli na uzyskanie gotowej listy rozwiązań do wdrożenia.
Nierzadko klienci nie są w stanie realnie ocenić efektywności prowadzenia ich kampanii w Google Ads przez agencję SEM. Właśnie dlatego warto skorzystać z usług niezależnego eksperta, który dokładnie przeanalizuje Twoją kampanię i sprawdzi, czy agencja SEM wywiązuje się prawidłowo ze swoich obowiązków. Jeśli zlecasz działania w Google Ads agencji SEM i zależy Ci na ich jakości, warto pozwolić na "prześwietlenie" Twojej kampanii przez niezależnego specjalistę.
Samo mięso. Dowiesz się jak radzi sobie konkurencja i jak kształtuje się wynik jakościowy słów kluczowych twojego konta reklamowego. Na własne oczy przekonasz się, czy mamy pole do optymalizacji i czy twoje konto jest odpowiednio prowadzone pod kątem struktury. Wynik jakościowy w przypadku reklam w sieci wyszukiwania to jeden z kluczowych elementów wpływających na finalną cenę, jaką musisz zapłacić za każdy pozyskany w Google Ads kontakt. Sprawa jest prosta – im lepszy wynik, tym niższy jest koszt każdego kliknięcia. Dam Ci przykład – jeżeli promujesz się w wyszukiwarce na słowo kluczowe “skup aut” i twój wynik jakości tego słowa jest na poziomie 3/10 i płacisz za każde kliknięcie średnio 10 PLN, to ulepszając reklamę do wyniku 10/10 obniżysz koszt każdego kliknięcia do 3 PLN. Czy warto? Odpowiedź pozostawiam Tobie.
Jakie błędy zostały popełnione w audytowanym koncie powyżej? (Konto klienta prowadzone było przez Freelancera, klient nie miał wiedzy pozwalającej na kontrolę wyników i działań). średni koszt pozyskania Leadu w ekosystemie Google dla tej branży (złomowanie i kasacja samochodów, skup samochodów) nie powinien przekroczyć 20 PLN. Ustaliliśmy, ze przyjmiemy negatywny scenariusz i koszt leadu na poziomie 30 PLN i pod niego wykalkulujemy straty klienta.
Błędy makro (konfiguracja):
– Brak podpiętej analityki internetowej. Na stronie nie były zainstalowane kody śledzenia Google Analytics (GA3/GA4) co całkowicie uniemożliwiało poprawną, podpartą danymi analizę i optymalizację wyników reklamowych.
– Brak wpiętych w stronę internetową kodów śledzenia Google Ads, a co za tym idzie brak poprawnie ustawionych makro i mikro konwersji na koncie (u klienta nie śledzono kto i jak konwertuje na stronie, kto zostawia formularz czy dzwoni bezpośrednio ze strony) co całkowicie uniemożliwiało poprawne ustawienie optymalizatorów kampanii reklamowej opartych na algorytmach sztucznej inteligencji Google.
– Brak tworzenia grup remarketingowych – czyli grup osób, które weszły w interakcję z witryną klienta.
Błędy makro (kampanie reklamowe):
– Kampania Display’owa (w sieci reklamowej, wydatki łączne – 1 487,73 zł, strata 1487,73 zł) – ilość konwersji 0. Pieniądze wyrzucone “do kosza”. Budżet w tych dwóch kampaniach został przepalony na bardzo śmieciowy ruch pochodzący TYLKO z aplikacji mobilnych. Dodatkowo trzeba nadmienić, że algorytm nie miał możliwości nauki, ponieważ kampania reklamowa w sieci reklamowej Google została uruchomiona z błędnymi celami reklamy (ustawiony cel – konwersja jako bezpośredni kontakt z reklamy – reklama w GDN nie posiada takiej funkcjonalności, czyli tak na prawdę reklama ustawiona bez celu), przez co algorytm dowoził dużą ilość ruchu bardzo taniego ruchu, jednak bez żadnych efektów. Skupiał się tylko na osobach, które klikną w reklamę.
– Kampania Inteligentna (nie mylić z PerformanceMax, wydatki łączne – 897,68 zł, strata około 747,68 zł) – ilość konwersji 5, koszt konwersji 179,6 zł. Kampanie te mają to do siebie, że potrafią wydawać 4-5 razy więcej niż kampanie ustawione manualnie. Efekt ten jest spowodowany ogromną ilością danych, jakie potrzebuje kampania inteligentna by dobrze wyszkolić algorytm reklamowy. Dodatkowo kampanie inteligentne są kampaniami na “klik”, czyli do ustawienia w maksymalnie 5 minut, które potrafią dobrze sprawdzać się w tematyce, która jest bardzo popularna i interesują się nią ogromne ilości osób, a słabo bardzo słabo dowozi wyniki w kampaniach lokalnych i niszowych. Dodatkowo kampania za cel miała ustalone “maksymalizuj liczbę kliknięć” co sprawia, że algorytm skupiał się głównie na dostarczeniu tak zwanych “klikaczy” zamiast potencjalnych klientów.
– Pierwsza kampania typu szukaj (w sieci wyszukiwania, wydatki łączne 2 537,75 zł, strata około 1667,79 zł) – ilość konwersji 29, koszt konwersji 87,51 zł. Główne błędy kampanii to brak poprawnie ustawionych celów, następnie ustawienie optymalizatorów pod błędne cele, dodatkowo nastawienie na sprzedaż (jest to funkcja zarezerwowana dla sklepów internetowych), bardzo niski wynik jakości reklam (średni 1/10) co skutkowało, że niektóre słowa kluczowe kosztowały za kliknięcie nawet 16-17 zł.
– Druga kampania typu szukaj (w sieci wyszukiwania, wydatki łączne 11 369,44 zł, strata około 4409,44 zł) – ilość konwersji 232, koszt konwersji 49,01 zł. Kampania po raz kolejny miała błędnie ustawione cele konwersji i optymalizatory. Dodatkowo, pierwsza grupa reklam wydała 9 331,56 zł i przy średnim wyniku jakości 2/10. Gdy reklamy zostały zmienione na elastyczne, wynik jakości się poprawił i wynosił średnio 6/10, obniżając koszt konwersji z 58 na 28 zł oraz średni koszt kliknięcia z 3,43 do 1,79 zł.
Łączne wydatki na koncie reklamowym 18371,81 zł. Przeanalizowane wydatki 16082,58 zł – łączna strata 8312,64 zł, około 51% budżetu reklamowego.
Reszta reklam posiadała również rażącą ilość błędów. Całe konto reklamowe mogło osiągać w wspomnianym okresie około 2x lepsze wyniki, przy niezmiennych wydatkach “dowozić” dwa razy więcej potencjalnych klientów.
Certyfikaty Google zamieszczone są na moim publicznym profilu SkillShop, na którym możesz sprawdzić ich oryginalność i aktualność. Wydawane są na okres jednego roku i naturalnie trzeba je odświeżać. Poniżej znajdziesz link: